Basisopleiding bemiddeling
Beschrijving
Bemiddeling is en bewezen, doeltreffende manier om sneller, goedkoper en duurzamer conflicten aan te pakken. De bemiddelaar gaat met de betrokkenen samen rond de tafel zitten, vrijwillig, vrijblijvend en vertrouwelijk. Zo kan er op een veilige manier samen gezocht worden naar een oplossing die voor hen werkt.De bemiddelaar is een onafhankelijke, neutrale en meer partijdige ‘derde’, die het proces begeleidt. Hij zorgt ervoor dat de betrokken partijen zich gehoord voelen in hun belangen en ondersteunt hen bij het zelf zoeken naar een oplossing. Aan de hand van reële voorbeelden worden gehanteerde terminologie en basisprincipes helder gesteld voor de deelnemers.ConflictSoorten conflictenOntstaan en escalatie van conflictenSituering van bemiddelingVisie rond bemiddelingSoorten bemiddeling in organisatiesBemiddelingsprocesBelang en aanpak van elke fase wordt belicht.Voorbereidingsfase van de bemiddelaarVoorbereidingsfase met de betrokkenenBeeldvormingsfaseVerbindingsfaseCreatieve faseAfsluitingsfaseBemiddelingsvaardighedenNoodzakelijke vaardigheden worden aangeleerd en/of uitgedieptCommunicatietechniekenSelfmanagement van de bemiddelaarBasishouding van de bemiddelaarProcesbegeleidingOmgaan met emotiesGroepsdynamicaAan de hand van modellen en voorbeelden wordt het belang en de aanpak van de groep toegevoegd aan de aanpak.Interventie methodieken bij conflictenBijkomende technieken om aan preventie, interventie en ondersteuning te doen.Over de trainerJe ervaren docent is Tatiana Demesmaeker, actief als integraalcoach met aandacht voor dynamieken, mensen en structuren. In haar coaching put ze uit haar rijke bedrijfservaring.