Economische Inspectie publiceert jaarverslag 2019: 78% van de gecontroleerde vastgoedkantoren kent tekortkomingen rond antiwitwasplicht

woensdag 30 september 2020

©Shutterstock

De Economische Inspectie bracht recent haar jaarverslag 2019 uit. De Inspectie houdt toezicht op de goede werking van de markt via de handhaving van de economische regels. Dat doet ze op verschillende manieren, gaande van infoverstrekking tot het geven van formele waarschuwingen en, indien noodzakelijk, het verbaliseren van overtreders.

Vorig jaar werden 60 vastgoedmakelaarskantoren gecontroleerd en dit specifiek op vlak van anti-witwas. In 47 kantoren werden tekortkomingen vastgesteld, voornamelijk rond de identificatie van de verkopers en de kopers. Er werden 5 waarschuwingen verstuurd en administratieve geldboetes opgelegd aan 42 kantoren. De Inspectie kan zowel aangekondigd als onaangekondigd controleren en dit op diverse controlepunten (prijsaanduidingen, vermeldingen op de website, naleving van de bepalingen uit het KB Bemiddelingsopdrachten…). Wees er je van bewust dat je te allen tijde aan een controle kan worden onderworpen.

Een handig hulpmiddel bij het vervullen van je antiwitwasplicht is de tool AntiWitwas. Deze gidst je door het kluwen van de wetgeving en staat je bij om je verplichtingen zo efficiënt mogelijk  te vervullen. Ter herinnering geven nog mee dat er sinds dit jaar geen antiwitwas-jaarverslag meer ingediend moet worden. Dat werd ons in mei ll. door de Inspectie bevestigd. Er zit namelijk een nieuw anti-witwasreglement aan te komen waarin deze verplichting niet meer geldt. Alle antiwitwasverplichtingen kan je op onze site nalezen. Wil je graag je kennis rond antiwitwas bijspijkeren, ga dan regelmatig even kijken in ons opleidingsaanbod

Nieuwstags