Dit nieuws is 7 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.
Factuurfraude is een vorm van oplichting die jaarlijks honderden ondernemingen en consumenten treft. Daarom lanceert de FOD Economie een preventiecampagne die informatie en tips geeft om niet in de val te lopen. “We moeten deze fraude met alle middelen bestrijden”, stelt minister van KMO’s en Zelfstandigen Willy Borsus.
Wat is factuurfraude?
Bij factuurfraude onderscheppen oplichters een factuur en wijzigen er het rekeningnummer van. Op die manier doet de ontvanger de betaling op de rekening van de oplichters in plaats van op die van de dienstverlener of leverancier. Facturen kunnen fysiek of digitaal onderschept en/of aangepast worden. Aandachtig zijn is dus de boodschap, zowel bij facturen op papier als bij facturen in mail. Een vervalste factuur kan zowel over een groot als een klein bedrag gaan.
Tips voor wie een factuur ontvangt
- Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de leverancier of dienstverlener.
- Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt. Neem de tijd om het rekeningnummer na te kijken.
- Contacteer in geval van twijfel het bedrijf.
Tips voor wie een factuur verstuurt
- Maak je rekeningnummer overal bekend: ook op je website en op je bestelbonnen
- Vraag klanten om je rekeningnummer na te kijken.
- Vermijd meldingen op uw enveloppen, zoals de naam of het logo van uw bedrijf.
Meer informatie vind je op de campagnesite http://factuurfraude.belgie.be/