BIV

Onderwerpen die te maken hebben met het Instituut

U bent hier

Account activeren

Account activeren

Aangemaakt op: 19/12/2017
Laatste update: 07/11/2019

Elk actief BIV-lid kan zijn of haar persoonlijke gegevens raadplegen via een eigen account op BIV.be. Deze accountzone fungeert als portaal dat toegang geeft tot verscheidene gegevens. 

Als makelaar krijg je heel eenvoudig toegang tot je persoonlijke account. De eerste keer dat je toegang vraagt, dien je een zeer korte activatieprocedure te doorlopen. Als je reeds erkend bent en een actief statuut hebt, kan je je account activeren met je BIV-nummer, je BIV-wachtwoord en je persoonlijk e-mailadres. Als je nog geen BIV-lid bent, dan moet je eerst een aanvraag indienen om vastgoedmakelaar te worden

Deze activatieprocedure dient om te bevestigen dat de persoon achter het scherm wel degelijk de persoon is wiens gegevens gekoppeld worden aan de betreffende account. Met andere woorden: om te garanderen dat de juiste eigenaar bij de juiste account belandt. 

Neem alvast je BIV-wachtwoord erbij.

Zo verloopt het

Kort gezegd: 3 stappen, 2 minuten, 1 persoonlijke account. Dit is de activatieprocedure:

  1. Ga naar www.biv.be/activeer...

... en voer hier je BIV-nummer in en je "oorspronkelijke" BIV-wachtwoord.

  1. Daarna krijg je de vraag om een e-mailadres op te geven.
Je hebt toegang tot je e-mail nodig om toegang tot je account te hebben. Voer daarom als e-mailadres een persoonlijk (!) e-mailadres in, bijvoorbeeld naam.voornaam@gmail.com of naam_voornaam@hotmail.com. Gebruik géén info@, office@, hello@ of andere algemene adressen als primair e-mailadres.

Het e-mailadres dat je opgeeft, zal worden gebruikt voor aan jou persoonlijk gerichte communicatie zoals vermeldingen van nieuwe vormingsattesten, maar ook voor administratieve of tuchtrechtelijke zaken. Elk e-mailadres kan slechts aan één account gekoppeld worden.

Als je ooit geen toegang meer hebt tot dit e-mailadres, bijvoorbeeld omdat je kantoor van naam verandert, of omdat je niet meer actief bent binnen je vorig kantoor, kan je een vergeten wachtwoord van je account niet meer recupereren, met alle gevolgen van dien! 

  1. Vervolgens ontvang je in je mailbox een mail met een bevestigingslink. Dit kan uitzonderlijk een handvol minuten duren. De activatielink is enkele uren geldig. Met een klik op de activatielink in de ontvangen mail rond je de activatieprocedure af en ontvang je een bevestiging dat je account actief is. Je kan nu steeds inloggen met je BIV-nummer en wachtwoord door op “Inloggen” te klikken, rechts bovenaan op de website. De mail met de bevestigingslink mag je verwijderen.
Na een tiental minuten nog steeds geen mail ontvangen? In 95% van de gevallen vind je 'm terug in de spamfolder of "ongewenste post". Ook daar geen mail gevonden? Laat je IT-verantwoordelijke of -departement je firewall controleren en probeer het opnieuw.

Wachtwoord wijzigen

Je begint met je BIV-wachtwoord, maar het staat je vrij je wachtwoord te wijzigen. Eens je bent ingelogd, klik je op je naam en BIV-nummer links bovenaan in beeld om dit te doen.

Als je je wachtwoord wijzigt en later zou kwijtspelen of vergeten, kunnen wij dit om privacyredenen uiteraard niet voor jou gaan opzoeken. Je dient dan de “wachtwoord vergeten”-functie te raadplegen op de loginpagina van je account. Via deze functie kan je jezelf een mail laten toesturen met de nodige info. 

Toekomst

In de loop van 2019 wordt het de bedoeling dat kandidaat-vastgoedmakelaars hun account aanmaken nog vóór er één formulier richting het BIV vertrekt. Op die manier kan het grootste deel van de benodigde gegevens automatisch ingevuld worden. Daarnaast willen we op termijn ook het inloggen met eID mogelijk maken.

Was dit artikel nuttig?