Dit nieuws is 5 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.

Jaarverslag 2017: 11% meer tuchtbeslissingen genomen in 2017

woensdag 2 mei 2018

Jaarverslag 2017: 11% meer tuchtbeslissingen genomen in 2017

De Uitvoerende Kamers van het Instituut ontvingen vorig jaar in totaal 1183 klachten (35% meer dan in 2016). Aan Nederlandstalige kant waren het er 771, die veelal handelden over gebreken in de informatieplicht. De stijging valt voornamelijk toe te schrijven aan de toenemende bekendheid van het Instituut. Naast onze animatiefilm, waarin het belang van het BIV voor de sector werd toegelicht, namen we ook deel aan diverse beurzen, waardoor we meer naamsbekendheid verwierven. Echter, het is nog niet voor iedereen duidelijk dat we enkel bij deontologische fouten kunnen optreden. Een aanzienlijk deel van de klachten bleek daarom ongegrond en werd geseponeerd. Ook gebrek aan bewijs leidt tot een seponering.

Alles samen werden 283 tuchtbeslissingen genomen, dat is 11% meer dan in 2016. Het ging daarbij om 32 schrappingen. We spraken ook 97 schorsingen uit en 30 waarschuwingen. In 19 gevallen werd een vastgoedmakelaar vrijgesproken. Voor een bloemlezing van interessante tuchtbeslissingen kan je terecht op de website van het BIV. Indien je als BIV-lid geconfronteerd zou worden met een tuchtklacht, dan vind je op deze pagina meer info omtrent de tuchtprocedure.

Nieuwstags