Dit nieuws is 11 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.
"Stop de ongelijke consumentenbescherming tussen bouwpromotoren en erkende aannemers"
woensdag 10 april 2013
Op een moment dat één van de grootste faillissementdossiers uit de Belgische immobiliënsector dreigt te verjaren, hoopt de vastgoedsector op genoeg politieke moed om komaf te maken met de ongelijke consumentenbehandeling voor wie een woning op plan koopt. Of men nu via een bouwpromotor of een erkende aannemer koopt, in beide gevallen zou de
Vijftien jaar geleden ging de Algemene Bouwcentrale (ABC) failliet. Enkele honderden families hadden op dat moment een voorschot betaald, maar hun appartement bestond alleen op papier. Wat volgde staat intussen bekend als “één van de grootste faillissementdossiers uit de Belgische immobiliënsector”. Uit de pers bleek intussen dat het dossier dreigt te verjaren, waardoor de gedupeerde gezinnen hun geld mogelijk niet meer zullen terugzien.
In de loop der jaren heeft de wetgever heel wat garanties ingebouwd voor de
100% bankgarantie
Eén van de problemen is dat er nog steeds een onderscheid wordt gemaakt tussen de maximale financiële bescherming door de bouwpromotor en de eerder beperkte financiële bescherming door de erkende aannemer. Uiteraard toont de erkenning van de aannemer zijn solvabiliteit en deskundigheid aan, maar het biedt de
De woningbouwwet, beter gekend als de Wet Breyne, stelt zo dat elke bouwpromotor ervoor moet zorgen dat een financiële instelling een voltooiingswaarborg verleent gelijk aan 100% van de bouwprijs. Als de bouwpromotor failliet gaat, kan de
Volgens de sector is dat niet alleen discriminatoir, het is ook nadelig voor de
Drama’s vermijden
Naar aanleiding van de actualiteit vraagt CIB Vlaanderen, gesteund door het BIV, om de ongelijkheid tussen de bouwpromotor en de erkende aannemer opnieuw op de politieke agenda te plaatsen. Nog geen enkel parlementair initiatief dat de gelijkschakeling naar de beste garantie voor de