Jaarverslag 2024 gepubliceerd: focus op tucht en proactieve controles
woensdag 14 mei 2025

Afgelopen woensdag publiceerden we ons jaarverslag 2024. In elke nieuwsbrief zoomen we in op een welbepaald topic. Vandaag staan we stil bij het tuchtluik en de proactieve controles.
-
Afgelopen jaar werden er 1.405 dossiers geopend op basis van klachten of steekproefsgewijs (897 door de Uitvoerende Kamer en 508 door de Chambre exécutive). Dit toont aan dat het Instituut zeer actief is en haar rol opneemt.
-
Er volgden talloze seponeringen (1.192), bv. omdat er geen deontologische inbreuk kon worden vastgesteld, omdat er werd geremedieerd, omdat het ontbrak aan bewijzen of omdat het BIV niet bevoegd was gezien het een burgerlijk geschil betrof. We stellen jaar na jaar vast dat er heel wat ongegronde klachten worden ingediend. Onze Kamers maar ook onze leden stoppen hier heel wat tijd en werk in. Het BIV wil nagaan of op termijn de manier van klachtindiening herbekeken kan worden.
“Het vermoeden van onschuld bij de vastgoedmakelaar moet centraal staan. Van de klager mag verwacht worden dat hij zijn klacht stoffeert met bewijzen. Het percentage aan ongegronde klachten ligt echt te hoog, vandaar dat we de wijze van klachtindiening willen evalueren en verbeteren.” - Patrick Boterbergh, BIV-voorzitter
-
307 tuchtbeslissingen werden genomen, wat aantoont dat het BIV ingrijpt daar waar het moet ten gunste van consumenten maar uiteraard ook van correct werkende vastgoedmakelaars en het imago van het beroep. De 307 beslissingen vertegenwoordigen minder dan 3% van het totale ledenaantal, wat wil zeggen dat de overgrote meerderheid werkt zoals het hoort.
-
Er werden 177 zware sancties uitgesproken (40 schrappingen en 137 schorsingen). Daartegenover staan de lichte sancties (39 berispingen en 24 waarschuwingen). Daarnaast waren er 18 vrijspraken en werden er 49 ‘andere’ uitspraken gedaan (bv. een uitstel, een verzoek tot inzage van de motivering).
-
Verder waren er ook de proactieve controles. Door de rechtskundige assessoren werden - via de referendarissen - 695 controles uitgevoerd, bijna 20% meer dan in 2023. Tijdens deze controlebezoeken worden heel wat zaken bekeken: denk aan de vormingsplicht, de correcte affichering van de tarieven, de verplichte vermeldingen op de website enz.
-
Hoewel er meer controlesplaatsvonden, werden er minder overtredingen vastgesteld, wat een positieve evolutie is en bewijst dat deze controles hun vruchten afwerpen. In 174 gevallen werd om een rechtzetting verzocht, terwijl dit er in 2023 nog 247 waren. 278 dossiers konden zonder gevolg worden afgesloten omdat de gecontroleerde leden in orde waren met hun deontologische verplichtingen. In minder dan 10% van de gevallen waren de inbreuken voldoende ernstig en volgde een oproeping door de Kamers. Zowat 177 dossiers waren nog hangende op het moment van het afsluiten van het jaarverslag.
Volgende woensdag zoomen we in op de werkzaamheden van de dienst Opsporing.