Van medewerker tot leidinggevende
Beschrijving
Wat houdt het in en hoe doe je dat? Medewerkers die voor het eerst een leidinggevende functie krijgen en eventueel ook hun vroegere collega’s moeten aansturen zitten meestal met deze vragen.
In deze nieuwe functie word je in de praktijk geconfronteerd met uiteenlopende verwachtingen, vragen, problemen en knelpunten. Het vertrouwde klankbord van de collega’s is ineens verdwenen. Het wij-denken en doen moet genuanceerd worden en je moet als manager beslissingen nemen met, maar vaak ook zonder je medewerkers en in extremis ook tegen hun verwachtingen in.
Je medewerkers moeten wennen aan je nieuwe rol als leidinggevende. Er wordt van je verwacht dat je deze belangrijke rol probleemloos invult. De realiteit leert dat mensen aansturen en bijsturen, coachen, ondersteunen en motiveren en taken aan hen op een goede manier delegeren helemaal niet zo evident is.
Daar boven op komt dat de mensen binnen het team vaak totaal uiteenlopende persoonlijkheden en dus overtuigingen en gedrag hebben. Bij gevolg vraagt dit een wat meer gepersonaliseerde aanpak. Hoe ga je hier mee om?
- Inzicht krijgen in je eigen gedragsvoorkeuren (Kleurentypologie van Insights Discovery)
- Inzicht krijgen in de verschillende persoonlijkheidstypes binnen je omgeving (medewerkers, peers, directie, …)
- Leren afstemmen en verbinding maken
- Stap van medewerker tot manager = “een beleving”
- Kader om medewerkers aan te sturen- Verwachtingen helder maken- Rol, houding en gedrag van de manager
- Emotionele intelligentie:- Communicatie en model om feedback te geven- Het effectief formuleren van doelstellingen en afspraken- Motivatiefactoren- Delegeren (Situationeel leiding geven)
- Werken met de krachten in het team (Kernkwadranten)
- Inspelen op concrete vragen en situaties van de deelnemers