Financiële en fiscale aspecten van vastgoed 2025 - Module 2
Beschrijving
Krijg een overzicht van de financiële en fiscale (strategische) elementen die van belang zijn voor het ontwikkelen, verwerven, beheren en verkopen van vastgoedprojecten.
Jouw vastgoedproject financieel en fiscaal onderbouwd
Het doel van deze opleiding is je een overzicht te geven van de financiële en fiscale (strategische) elementen die van belang zijn voor het ontwikkelen, verwerven, beheren en verkopen van vastgoedprojecten.
De opleiding is opgebouwd uit 3 modules:
- Fiscale aspecten van vastgoed
- Vastgoedfinanciering en -rapportering
- Vastgoedwaarderen
Deze opleiding is ontworpen voor professionals die werkzaam zijn in de vastgoedsector en die verantwoordelijk zijn voor financiële aspecten binnen vastgoedprojecten en -transacties. Dit omvat vastgoedinvesteerders, projectontwikkelaars, bouwpromotoren, vastgoedconsultants, projectmanagers, accountants, juristen, notarissen, bedrijfsrevisoren, beleggers, vastgoedmakelaars en andere adviseurs. We verwachten van de deelnemers dat ze een solide begrip hebben van financiële basisconcepten.
Omwille van het interactieve karakter van de opleiding, beperken we het aantal deelnemers tot 25.
Module 2: Vastgoedfinanciering en -rapportering
Maandag 20 oktober, maandag 3 november, donderdag 20, maandag 24 november, maandag 1 december 2025
SESSIE 1: introduction to ESG
- Dr. ir. Rana Mahmoud, expert in real estate sustainability, member and project manager at Yes-Europe | PhD. Architectural Sciences and Engineering, Msc. Renewable energy and energy efficiency
(Deze sessie is in het Engels)
- Understanding the WHY?
- Navigating the Regulatory Drive to Achieve the Green Deal Objectives
- Understanding Climate Change Risks
- Exploring Transitional Risks
- Exploring Climate Risks
- Uncovering Real Estate Sector Challenges
- Delving into Regulatory Landscape (CSRD, EU-Taxonomy, Energy Performance of Building Directive)
- Asset Level Insights
- Portfolio and Company Level Perspectives
- Exploring Essential Certifications and Tools (BREEAM, CRREM, etc.)
- Adding Value to Your Business Beyond Compliance
SESSIE 2: Onroerende leasing als alternatieve financiering en Vastgoedeffectisering
- Jeroen Ooms, verantwoordelijke onroerende leasing KBC Bank
- Hubert De Peuter mrcis, voormalig Hoofd Vastgoedinvestering en Effectisering KBC Real Estate
Onroerende leasing als alternatieve financiering
- Definitie
- Contracten van onroerende leasing: belangrijkste modaliteiten
- Aandachtspunten voor de leasingnemer
- Boekhoudkundig en fiscaal, en de gevolgen daarvan
- Andere voor- en nadelen
- Praktijk van erfpacht en opstal
- Aandachtspunten voor de leasinggever
- Sale & lease/rent back
Vastgoedeffectisering: kader, kernvragen en nieuwe tendensen
- Het begrip vastgoedeffectisering vanuit het standpunt van de emittent
- Overzicht Belgisch wetgevend kader van de GVV, GVBF, private privak en vastgoedcertificaten
- Kernvragen bij de emissie van vastgoedeffecten op financieel en fiscaal vlak
- Special topics, zoals o.a. crowdsourcing
SESSIE 3: Projectfinanciering versus balansfinanciering
- Ir. Kim Creten mrics, CEO KBC Real Estate
Algemeen
Hoe zit de financiering van het vastgoed in elkaar in België?
Projectfinanciering versus balansfinanciering
- Principieel onderscheid tussen project- en balansfinanciering en de typische balansposten bij vastgoedpartijen
- Typische projectfinanciering voor een residentiële promotor en voor een investeerder in commercieel vastgoed
- Introductie tot rente-indekking
- De impact van Basel-regelgeving
- Bijzondere en algemene kredietvoorwaarden
Zekerheden
Welke zekerheden zijn er? Wat is het belang ervan voor de bank?
Banken als hefboom naar het verduurzamen van vastgoed
SESSIE 4: Financiering, duurzaamheid en interne rapportering binnen een GVV
- Kara De Smet, CFO Retail Estates en Tina Roesems, ESG-manager Retail Estates
Financiering, duurzaamheid en interne rapportering binnen een GVV
- KPI’s binnen een GVV
- Het GVV statuut
- KPI’s en interpretatie
- Corporate Governance binnen de GVV-structuur
- Rapportering en controleorganen
- Externe versus interne rapportering
- Interne controle
- Risicobeheer en de impact van de EU Green Deal
- Externe controleorganen
- Raad van bestuur
- Toelichting rapportering raad van bestuur a.d.h.v. een case
- Financieringsmogelijkheden
- Overzicht marktkapitalisatie van de GVV’s
- Balansstructuur van een GVV
- Overzicht schuldgraad GVV’s
- Spectrum van de financieringsstructuur
- Schuldfinanciering als zuiver financiële hefboom
- Wat met inflatie?
- Mogelijkheden om het eigen vermogen te versterken:
- Autofinanciering
- Kapitaalverhogingen (soorten inbreng, proces, fiscale impact)
- Spanningsvelden bij kapitaalemissies en gelijkaardige transacties
- Aanbevelingen EPRA (en INREV) over financiële rapportering door beursgenoteerde vastgoedbedrijven
- ESG – strategisch kader
SESSIE 5: Hoe rapporteren over vastgoedtransacties onder Belgisch boekhoudrecht en IFRS?
- Tim Rens, CFO Nextensa
- Ben Vandeweyer, partner Audit & Assurance Deloitte
- Britt Van Thillo, senior manager Assurance Deloitte
Hoe rapporteren over vastgoedtransacties onder Belgisch boekhoudrecht en IFRS?
- In de verschillende levensfasen van vastgoed in een vennootschap:
- Aankoop of constructie
- Periode van eigendom of beheer
- Verkoop
- Vanuit verschillende functies:
- Als eigenaar – gebruiker
- Als eigenaar – verhuurder
- Als ontwikkelaar (promotor)
- Als aannemer
Data en locatie
Maandag 20 oktober, maandag 3 november, donderdag 20, maandag 24 november, maandag 1 december 2025
- Lessen vinden telkens plaats van 16 tot 20.30 uur. Er is een pauze (+/- 30 min)
- Locatie: Leuven