Wat met Algemene Vergaderingen?

We kregen van meerdere instanties de bevestiging dat professionele bijeenkomsten (Algemene Vergaderingen, seminaries, congressen,...) niet meer toegelaten zijn. 

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne bracht op 21/10/2020 een communicatie uit om tot een structurele oplossing voor de problematiek van het organiseren van algemene vergaderingen tijdens deze corona-periode te komen. Zijn kabinet zal volgende voorstellen uitwerken:
 

  • Vergaderingen zullen digitaal kunnen plaatsvinden. Mensen die niet digitaal kunnen deelnemen, kunnen kiezen met een volmacht te werken of fysiek deel te nemen mits de veiligheidsvoorschriften gerespecteerd worden;

 

  • Indien de vergadering alsnog niet kan doorgaan, zal er de mogelijkheid (en dus geen verplichting) zijn om deze uit te stellen. De algemene vergaderingen vanaf 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2021 kunnen met een jaar uitgesteld worden (dus naar de eerstvolgende 15-daagse periode). Indien één of meer mede-eigenaars, die ten minste 1/5e van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten, vragen om de algemene vergadering toch te organiseren, dient deze wel door te gaan. De begrenzing van het aantal aanwezigen op 40 personen blijft evenwel gelden;

 

  • De drempel om schriftelijk een beslissing te nemen, wordt tijdelijk verlaagd. Vandaag is unanimiteit vereist. Tot en met 31 maart 2021 zal men schriftelijk een beslissing kunnen nemen met een meerderheid van ten minste 4/5e van de mede-eigenaars.

 

 

 

04 november 2020