Dit nieuws is 5 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.

Terug naar het overzicht

Stad Aalst organiseert infosessie rond nieuw belastingreglement op leegstand

woensdag 16 mei 2018

Stad Aalst organiseert infosessie rond nieuw belastingreglement op leegstand

In een officiële brief vraagt de stad Aalst extra aandacht aan o.a. vastgoedmakelaars om haar herwerkte belastingreglement op leegstaande en vervallen woningen of gebouwen en onbewoonbaar of ongeschikt verklaarde woningen. Het reglement is sinds 1 januari 2018 van kracht.

De stad stelt vast dat het reglement nog niet bij iedereen voldoende gekend is. Daarom organiseert ze op 1 juni om 9u een infosessie, bedoeld voor vastgoedmakelaars en notarissen. Wie erbij wil zijn, dient tegen 24 mei zijn aanwezigheid te bevestigen via wonen@aalst.be.

Het reglement bepaalt dat bij de overdracht van een zakelijk recht (bv. een verkoop) de verkoper de koper moet informeren dat zijn pand in één of meerdere inventarissen (leegstand, ongeschiktheid/onbewoonbaarheid of verwaarlozing) staat opgenomen. Het is eveneens aan de verkoper om de administratie hiervan op de hoogte te brengen binnen één maand na het verlijden van de notariële akte.

Het niet melden van de overdracht van een zakelijk recht aan de stad kan ernstige gevolgen hebben voor zowel de verkoper als de koper. Aan de vastgoedmakelaar wordt gevraagd om nauwlettend de informatieplicht te respecteren. Via opzoeking via het e-loket voorkooprecht (www.geopunt.be/kaart) kan je eenvoudig nagaan of het desbetreffende pand in één van voornoemde inventarissen staat opgenomen. Het vernieuwde belastingreglement (2018-2019) en de brochure ‘Beter wonen in Aalst’ vind je op deze site.

Nieuwstags