Dit nieuws is 6 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.

Jaarverslag 2017: opnieuw recordaantal vastgoedmakelaars

donderdag 12 april 2018

Jaarverslag 2017: opnieuw recordaantal vastgoedmakelaars
©BIV

België telde eind 2017 maar liefst 10.181 vastgoedmakelaars, dat is een nieuw record en blijkt ook uit ons jaarverslag, waar we dit jaar vervroegd mee uitpakken. Ook de voorbije jaren zat het ledenaantal al in de lift.

In het persbericht dat we vandaag uitstuurden, liet voorzitter Stefaan Leliaert zich verheugd uit over de stijgende populariteit van het beroep: “Nergens in Europa is de reglementering en de controle op het vastgoedberoep zo streng geregeld als in België. Maar dat houdt mensen duidelijk niet tegen om voor een carrière als vastgoedmakelaar te kiezen.”

Naast de ledenaantallen vind je ook terug waar onze vastgoedmakelaars vandaag komen, hoe oud ze zijn en met welk diploma ze tot het beroep zijn toegetreden. We belichten ook uitgebreid de werkzaamheden van de Uitvoerende Kamer. Zo ontving de UK vorig jaar 1.183 klachten. Dat is een stijging met 35% tegenover het jaar voordien en is voornamelijk toe te schrijven aan een betere naamsbekendheid van het Instituut bij de consument. Echter, doordat het Instituut enkel kan optreden in geval van deontologische fouten, werd een groot aantal klachten geseponeerd. Uiteindelijk nam ze 283 tuchtbeslissingen, 11% meer dan 2016. Onze dienst Opsporing is er in geslaagd om 42 nepmakelaars voor de rechtbank te laten veroordelen. Een mooi resultaat.

Benieuwd naar nog meer cijfers? Net als vorig jaar hebben we een responsive digitale versie van het jaarverslag voorzien, die je ook makkelijk kan downloaden of printen in pdf-formaat.