Dit nieuws is 5 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.

Jaarverslag 2017: bijna elke week halen we een nepmakelaar uit de markt

woensdag 9 mei 2018

Mensen die aan het bespreken zijn
©BIV

Het BIV heeft de wettelijke taak om nepmakelaars uit de markt te filteren. We openen een dossier naar aanleiding van elke klacht - of informatieaanvraag - die we ontvangen en die we telkens aan een grondig onderzoek onderwerpen. Onze privédetectives gaan daarnaast ook  proactief aan de slag. Vorig jaar leverden ze 449 inspectieverslagen af. We openden vorig jaar 582 dossiers (bijna 7% meer dan in 2016). In 244 gevallen was er geen BIV-erkenning aanwezig en 338 dossiers handelden over een vermeende samenwerking met een niet-erkende.

Er zijn een aantal gevallen waarbij nepmakelaardij onterecht vermoed wordt. Als bv. een mede-eigenaar als syndicus optreedt, of als het om een bediende gaat, die onder controle staat van de vastgoedmakelaar. 247 dossiers werden afgerond zonder dat een juridische actie ondernomen moest worden. Maar als het effectief om onwettige uitoefening gaat, treden we kordaat op. De persoon in kwestie kan besluiten om het erkenningstraject aan te vatten. Doet hij dat niet, dan moet hij onmiddellijk de activiteiten stoppen, wat door onze detectives wordt nagegaan. Als er toch verder ‘gemakeld’ wordt, brengen we hen voor de rechtbank, en in hoge mate met succes.

Bewijze daarvan de 42 van de 43 vonnissen uit 2017, die werden uitgesproken in het voordeel van het BIV, waardoor de betrokkenen veroordeeld werden. Dat betekent dat er vorig jaar dankzij het Instituut bijna wekelijks een nepmakelaar uit de markt werd geplukt. Het BIV stelt alles in het werk om de plichtsbewuste erkende makelaar en de consument van deze oplichters te vrijwaren. Lees het jaarverslag!

Nieuwstags