Dit nieuws is 5 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.

Jaarverslag 2017: administratieve beslissingen

woensdag 25 april 2018

Jaarverslag 2017: administratieve beslissingen

Wat de cijfers uit ons jaarverslag betreft, brengen we deze week de administratieve beslissingen onder de aandacht.

Over het hele jaar beschouwd nam de Nederlandstalige Uitvoerende Kamer vorig jaar 1901 administratieve beslissingen. Een aanzienlijk deel hiervan, 459 of 24% had een weglating van het BIV-lid als gevolg. Binnen dit aantal weglatingen kan je een onderscheid maken tussen een weglating die door een stagiair, titularis of occasionele beoefenaar zelf werd aangevraagd, en ambtshalve weglatingen.

Ambtshalve weglatingen zijn weglatingen van stagiairs die er ofwel niet in slagen om de bekwaamheidstest binnen de drie jaar vanaf inschrijving op de lijst van stagiairs af te leggen, na twee keer niet geslaagd zijn, of niet binnen de 3 maanden een nieuwe stageovereenkomst indienen na een verbreking van de vorige. We merken dat het aantal ambtshalve weglatingen jaar na jaar toeneemt. In 2017 ging het om 83 beslissingen, een stijging met 31,8% ten opzichte van 5 jaar geleden. In dezelfde periode nam het aantal inschrijvingen op de lijst van stagiairs toe met 18%. Een oproep aan de stagiairs: laat het niet zover komen en plan je deelname aan de bekwaamheidsproef tijdig in. Ideaal genomen, en zeker als je de stage in hoofdberoep uitoefent, kan je ze al na één jaar afronden.

Vorig jaar schreven we 501 nieuwe stagiairs in (444 deelkolom ‘bemiddelaars’, 27 deelkolom ‘syndici’ en 30 op beide deelkolommen ‘bemiddelaars’ en ‘syndici’). De interesse voor het syndicschap bij stagiairs stijgt al voor het derde opeenvolgende jaar en verdubbelde zelfs het afgelopen jaar tegenover 2015. In 2017 vroegen 152 stagiairs zelf hun weglating bij het BIV aan. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2016, toen 154 stagiairs dit vroegen. We telden 134 stagiair-bemiddelaars die hun weglating aanvroegen (+70% tegenover 2016), 11 syndici (-83%) en 7 met het gedeelte statuut (-50%).

We verwelkomden ook 238 nieuwe titularissen (209 deelkolom ‘bemiddelaars’, 18 deelkolom ‘syndici’ en 11 op beide deelkolommen ‘bemiddelaars’ en ‘syndici’). Onder de titularissen noteerden we 96 weglatingen op de bemiddelaarskolom (+37%), 105 weglatingen op de beide kolommen (wat stabiel bleef) en 23 weglatingen op de syndicuskolom (-47%).  In het totaal gaat het dus om 224 weglatingen van titularissen, wat een lichte stijging is ten opzichte van de 217 weglatingen in 2016.